In Synthetic Twin staat de Siamese tweeling als metafoor voor samen één en onafscheidelijk zijn, centraal. De extreme wil om je los te scheuren van iemand en tegelijk de wil om samen te smelten is een terugkerend dilemma in ons leven. Linning is gefascineerd door deze mensen die eigenlijk twee in één zijn. Maar ben je één als je twee hoofden hebt, en je lichaam twee gedachtewerelden herbergt?

De barokperiode dient als achtergrond voor Synthetic Twin. In de voorstelling wordt dit tijdsbeeld doorkruist door de harde en snelle wereld van nu waar het rationele en het determinisme de boventoon voeren. Die polariteit van de mystieke en ongrijpbare wereld van vroeger versus de rationele en ontheiligde manier van kijken naar de mens en zijn lichaam nu, komt tot uiting in het ronde videodecor van Jan Boiten. Gigantisch uitvergrote beelden uit de schilderkunst van rond 1600 geven op een associatieve manier het gevoel weer dat Siamese tweelingen nog steeds bij ons oproepen: de geometrische paradox van twee levens in één lichaam.

Voor Synthetic Twin werkt Linning intensief samen met de jonge en aanstormende Nederlandse mode ontwerpster Iris van Herpen. De krachtige danstaal van Linning samen met de sensitieve kostuums van Van Herpen voeren de toeschouwer mee in een surrealistische wereld van visuele beelden op meeslepende barok muziek van Händel, Monteverdi, Vivaldi en Purcell. De emotionele liederen en aria’s voor countertenors geven de voorstelling een warme gloed.